Kuinka monta matkustajaa käyttää turvavyötä takapenkillä – ja miksi se yhä unohtuu?

turvavyö takapenkillä

Vaikka turvavyön käyttö on pakollista kaikille matkustajille Suomessa, todellisuus takapenkillä näyttää usein toisenlaiselta. Erityisesti aikuiset matkustajat unohtavat tai jättävät vyön käyttämättä takapenkillä paljon useammin kuin etupenkillä. Tämä tapahtuu sekä kaupunkiajossa että pidemmillä matkoilla. Miksi näin on, vaikka tiedämme, että turvavyö pelastaa henkiä?

Tässä artikkelissa tarkastellaan syitä siihen, miksi turvavyön käyttö takapenkillä jää yhä puutteelliseksi – ja mitä seurauksia sillä voi olla sekä matkustajille että kuljettajalle.

Puutuuko riski – vai ajatus siitä?

Moni ajattelee, että takapenkillä istuminen on automaattisesti turvallisempaa kuin edessä. Ajatus perustuu pitkälti vanhentuneeseen tietoon: ennen turvatyynyjä ja muotoiltuja rakenteita etupenkki saattoi olla vaarallisempi törmäyksessä. Nykyään kuitenkin koko auton matkustamo on suunniteltu siten, että jokainen paikka on yhtä riippuvainen turvavyön oikeasta käytöstä.

Ilman vyötä takapenkillä istuva matkustaja voi törmäyksessä paiskautua istuimesta eteenpäin jopa 50 km/h nopeudella – suoraan etumatkustajaan tai tuulilasiin. Tämä ei aiheuta vain vaaraa hänelle itselleen, vaan myös muille matkustajille. Siksi turvavyön käyttämättömyys takana ei ole vain henkilökohtainen valinta, vaan koko ajoneuvon turvallisuutta koskeva riski.

Sosiaaliset syyt ja tottumukset

Monet aikuiset eivät ole tottuneet käyttämään turvavyötä takapenkillä, erityisesti jos he ovat kasvaneet aikana, jolloin laki ei sitä vaatinut. Vaikka säännökset ovat tiukentuneet, vanhat tavat istuvat tiukassa. Lisäksi takapenkillä matkustetaan usein ”rennommin”: ajatellaan, että lyhyellä matkalla tai ”vain kotimatkalla” vyötä ei tarvitse kiinnittää.

Toinen tekijä on sosiaalinen paine tai sen puute. Kuljettajat eivät aina muistuta takamatkustajia vyön käytöstä, eikä autoissa ole aina järjestelmiä, jotka valvovat sitä. Jos kukaan ei sano mitään, vyö jää helposti laittamatta – etenkin jos se tuntuu epämukavalta tai painaa huonosti asettuen.

Mukavuusongelmat ja vyön istuvuus

Takapenkin turvavyöt eivät aina ole yhtä hyvin suunniteltuja kuin etupenkin. Ne voivat olla kuluneita, kierteellä tai sijoitettu hankalaan paikkaan. Tämä tekee niiden käytöstä vaivalloista, ja moni jättää vyön siksi käyttämättä. Ongelmaa lisää se, että takana istutaan usein paksujen takkien tai laukun kanssa sylissä, mikä voi vaikeuttaa vyön kiinnittämistä ja saada sen tuntumaan puristavalta.

Tällöin moni saattaa turvautua lisävarusteisiin, kuten pehmusteisiin tai klipseihin, jotka muuttavat vyön asentoa. Jos oikein käytettynä, esimerkiksi turvavyö klipsi voi auttaa vyötä asettumaan mukavammin. Mutta jos sen käyttö estää vyön lukkiutumisen tai oikean kiristyksen, turvallisuus heikkenee. Oikeanlaiset ja ehjät osat voivat parantaa käyttömukavuutta ja rohkaista vyön käyttöön – vaihtoehtoja on nähtävissä myös osoitteessa https://ovoko.fi/, missä esitellään etuistuimen turvavöihin liittyviä ratkaisuja, jotka voivat antaa viitteitä myös takapenkin järjestelmiin.

Lain näkökulma ja vastuu

Suomessa laki edellyttää, että kaikilla matkustajilla on turvavyö kiinnitettynä ajon aikana – myös takapenkillä. Vastuu ei kuitenkaan ole vain matkustajalla: kuljettaja on velvollinen varmistamaan, että kaikki matkustajat käyttävät vyötä. Mikäli esimerkiksi lapsi tai nuori jättää vyön käyttämättä, kuljettaja voi joutua vastuuseen.

Turvallisuus on lopulta jaettu vastuu. Jokainen, joka istuu autossa – edessä tai takana – on osa liikennetilannetta ja altistuu samoille riskeille. Siksi jokaisen tulisi ottaa vyön käyttö vakavasti, riippumatta siitä, miltä paikka autossa tuntuu.

Yhteenveto

Takapenkki ei ole turvapaikka ilman turvavyötä. Ajatus siitä, että lyhyt matka tai tuttu reitti ei vaadi vyön käyttöä, voi johtaa vakaviin seurauksiin. Turvavyön käyttäminen takana on yksinkertainen teko, joka suojaa paitsi itseä, myös muita matkustajia. Mukavuus ja käytettävyys voivat vaikuttaa halukkuuteen käyttää vyötä – mutta pienillä säädöillä ja oikeilla osilla voidaan tehdä iso ero. Kyse on lopulta asenteesta ja tottumuksesta, jotka voidaan muuttaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.