Kaasuauton ja -autoilun historia

Kaasuautojen historia voidaan jäljittää 1800-luvulle, jolloin ensimmäiset kaasukäyttöiset moottorit kehitettiin. Kuitenkin vasta 1900-luvun alussa kaasuautojen käyttö alkoi yleistyä, ja monet autonvalmistajat kehittivät kaasukäyttöisiä autoja. Millainen kaasuauto siis on?

Erityisesti 1970-luvulla kaasuautojen suosio kasvoi, kun maailmanlaajuiset öljykriisit ja ympäristötietoisuuden kasvu tekivät kaasuautoista houkuttelevan vaihtoehdon polttomoottoriautoille. Ensimmäiset kaasuautojen massatuotantoon tarkoitetut moottorit kehitettiin tällöin.

1990-luvulla kaasuautojen suosio alkoi kasvaa entisestään, kun monissa maissa aloitettiin tukiauto-ohjelmat, joilla kannustettiin autoilijoita siirtymään ympäristöystävällisempiin ajoneuvoihin. Samanaikaisesti myös teknologian kehitys toi kaasuautoihin parannuksia, kuten uusia polttoaineteknologioita, joiden avulla kaasuautojen toimintamatka ja suorituskyky paranivat.

Tänä päivänä kaasuautoja valmistetaan ja käytetään ympäri maailmaa, ja niiden suosio kasvaa edelleen ympäristötietoisuuden lisääntyessä ja fossiilipolttoaineiden hinnan noustessa. Kaasuautot ovat tärkeä osa kestävää kehitystä edistävää liikennejärjestelmää, ja niiden kehitystä jatketaan yhä ympäristöystävällisemmiksi ja tehokkaammiksi.

Nykyaikainen auton kaasumoottori

Nykyajan kaasuautojen moottorit ovat kehittyneet huomattavasti ensimmäisistä kaasuautoista. Nykyaikaiset kaasumoottorit ovat yleensä polttomoottoreita, jotka on muutettu käyttämään kaasua tai kaasua ja bensiiniä yhdessä. Kaasuauton moottori on suunniteltu käyttämään joko puristettua maakaasua (CNG) tai nesteytettyä maakaasua (LNG) tai näiden kahden yhdistelmää.

Kaasuauton moottorin toimintaperiaate on pohjimmiltaan sama kuin bensiinimoottorilla, mutta joitakin erikoisominaisuuksia on otettu huomioon. Esimerkiksi kaasuauton moottoriin on lisätty kaasusuuttimet, jotka ruiskuttavat kaasua sylinteriin sen sijaan, että bensiiniä ruiskutettaisiin. Kaasuauton moottorissa on myös erityiset venttiilit, jotka ohjaavat kaasua oikeaan suuntaan. Kaasuauton polttoainejärjestelmä on myös varustettu painemittareilla, jotka tarkkailevat kaasun painetta ja varmistavat, että se on oikealla tasolla.

Kaasuautot tarvitsevat myös erityisiä säiliöitä kaasun säilyttämiseen autossa. Säiliöiden koko ja määrä voivat vaihdella auton mallista ja kaasutyyppistä riippuen. Säiliöitä on sijoitettu usein auton takaosaan tai alle, jotta ne eivät vie tilaa matkustajilta tai tavaratilasta.

Kaasuautojen moottorit ovat ympäristöystävällisiä ja vähemmän saastuttavia kuin perinteiset bensiini- tai dieselmoottorit. Kaasuautojen käyttö on myös taloudellisesti kannattavampaa, sillä kaasu on yleensä halvempaa kuin bensiini tai diesel. Lisäksi monissa maissa kaasuautojen omistajille tarjotaan verohelpotuksia ja muita etuuksia.

Kaasuauton huolto ja korjaus vaativat erityisosaamista, mutta ammattitaitoisten huoltoliikkeiden määrä on kasvamassa kaasuautojen yleistyessä. Kaasuautojen käyttäjien tulee myös huomioida, että kaasutankkausasemia ei ole vielä yhtä paljon kuin perinteisiä huoltoasemia, joten kaasuautolla ajaminen voi vaatia hieman suunnittelua matkan varrella.

Nykyisten automarkkinoiden kaasuautot

Nykyisten automarkkinoiden kaasuautot ovat monipuolisempia ja kehittyneempiä kuin aiemmat mallit. Kaasuautojen teknologia on edistynyt ja nykyään kaasuautoja valmistavat monet suuret autonvalmistajat kuten Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT, Mercedes-Benz, BMW, Opel ja Toyota.

Nykyään kaasuautoja on saatavilla useissa eri muodoissa, kuten puristettu maakaasu (CNG) ja nesteytetty maakaasu (LNG) sekä biokaasu. CNG-autot ovat yleisimpiä ja niitä on saatavilla monilta valmistajilta. Ne toimivat samalla tavalla kuin bensiiniauto, mutta polttoaineena käytetään maakaasua, joka varastoidaan paineistettuna säiliöissä auton takaosassa.

Kaasuautojen etuja ovat alhaiset päästöt, hiljaisuus, taloudellisuus ja ympäristöystävällisyys. Kaasuautojen hiilidioksidipäästöt ovat noin 25% pienemmät kuin vastaavan bensiinikäyttöisen auton. Lisäksi kaasuautojen NOx-päästöt ovat huomattavasti pienemmät kuin dieselautojen.

Kaasuautot ovat myös taloudellisia, sillä kaasu on yleensä halvempaa kuin bensiini tai diesel. Lisäksi kaasuautoilijat voivat hyötyä verohelpotuksista ja alhaisemmista ajoneuvoveroista monissa maissa.

Kaasuautojen markkinat ovat kasvaneet viime vuosina, ja monet valtiot ovat asettaneet tavoitteita vähentää liikenteen päästöjä. Tämä on johtanut kaasuautojen suosion kasvuun Euroopassa ja muissa maanosissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.